Silnik chłodzony powietrzem zasadniczo różni sie konstrukcyjnie od silników chłodzonych wodą. Korpus silnika chłodzonego powietrzem stanowi skrzynia korbowa, w której ułożyskowany jest wal korbowy i wał rozrzadu. Do skrzyni korbowej przymocowane są śrubami indywidualnie wykonane cylindry zaopatrzone w odejmowalne głowice.
Zewnętrzne ścianki cylindrów i głowie zaopatrzone są w odpowiednio wykonane użebrowanie, ułatwiające odpływanie ciepła do powietrza. Czynna powierzchnia chłodzona przez omywanie powietrzem jest zwykle około 10-krotnie większa niż wewnętrzna powierzchnia ścianek cylindra i glowicy.
Liczba żeber chłodzących zależy głównie od. ich wysokości, Im niższe Są żebra, tym musi ich być więcej. Cienkie żebra, ze względu na trudności wykonania odlewu, są często obrabiane skrawaniem. Aby zapewnić zwartość budowy silnika chłodzonego powietrzem, cylindry umieszcza się możliwie blisko siebie i zaopatruje w znaczną liczbę cienkich i niskich żeber. Z tego też względu konstruktorzy chętnie stosują widlasty lub przeciwległy układ cylindrów. Przeważnie cylindry są całkowicie obrabiane skrawaniem. Natomiast głowice najczęściej odlewa się, ze względu na Skomplikowane kształty. Pomiędzy żebrami chłodzącymi przepływa powietrze, które nagrzewa sie odbierając ciepło od gorącej powierzchni metalu. Intensywnośc przejmowania ciepła przez powietrze omywające użebrowanie cylindra lub głowicy zależy od charakteru przepływu. Intensywność odbierania ciepła od chłodzonych ścianek jest tym większa, im burzliwszy i szybszy jest przepływ powietrza.
Aby zwiększyć intensywność unoszenia ciepła od miejsc najsilniej nagrzanych, kieruje się w nie lokalne strumienie powietrza za pomocą odpowiednich przesłon, Skuteczne chłodzenie cylindra na całym obwodzie zapewnia sie przez odpowiednie przysłonięcie wylotu powietrza za Cylindrem, w celu zapobieżenia odrywaniu się strugi powietrza od użebrowania. Osłony kierujące po wietrze wykonuje się zwykle z cienkiej blachy stalowej. [przypisy: dobierz akumulator do samochodu, dealer ford warszawa, dobierz akumulator do samochodu poleasingowe]
Ciepło z komory spalania do powietrza chłodzącego odprowadza zarówno cylinder, jak i jego głowica, przy czym udział tej ostatniej jest stosunkowo znaczny, Aby uzyskać korzystny rozkład temperatur podczas pracy silnika, głowice silników chłodzonych powietrzem często odlewa sie ze stopów lekkich wzmacniając za pomocą stalowych wkładek miejsca silnie obciążone mechanicznie lub narażone na zużycie. Górne części tulei cylindrów silników chłodzonych powietrzem są Stosunkowo silnie obciążone cieplnie, a silnik chłodzony powietrzem po rozruchu szybko się nagrzewa i osiąga stan równowagi cieplnej. Dzięki temu, nawet w razie stosowania paliwa o dużej zawartości siarki, zużycie gładzi cylindrów jest umiarkowane i na ogól mniejsze.