Silnik doładowywany zasilany jest powietrzem lub mieszanka o ciśnieniu Pd. Wobec małych oporów przepływu przyjmuje się zwykle, że nadciśnienie wytwarzane przez sprężarkę jest równe ciśnieniu doładowywania silnika. Temperatura powietrza lub mieszanki dostarczanych przez sprężarkę jest zawsze większa niż temperatura otoczenia (To). We wszelkich typach sprężarek podczas sprężania powietrze lub mieszanka się nagrzewa. Choć zjawisko to jest niekorzystne, na ogół wstępnie sprężonego powietrza lub mieszanki się nie chłodzi, ponieważ dostatecznie wydajna chłodnica ma zwykle dość duże wymiary, zajmuje sporo miejsca w pojeździe i zwiększa jego ciężar własny. Nawet w razie stosowania chłodnicy temperatura ładunku doprowadzanego do silnika (Td) jest wyższa niż temperatura otoczenia. Stosunek gęstości sprężonego powietrza ładunku do jego gęstości przed sprężeniem, nazywany jest stopniem wzrostu gęstości. Zwiększenie mocy silnika w wyniku doładowywania jest w przybliżeniu proporcjonalne do stopnia wzrostu gęstości ładunku v. Napełnienie cylindrów silnika doładowywanego (w stosunku do silnika wolnossącego) zostaje zwiększone przez: — zwiekszenie gęstości ładunku (czynnik najistotniejszy),— sprężenie pozostałości spalin w cylindrze, mających w chwili rozpoczęcia ładowania niższe ciśnienie niż świeży ładunek i powiększenie przez to przestrzeni, którą może wypełnić powietrze lub mieszanka, — zmniejszenie pozostałości spalin w cylindrze przez jego intensywny przedmuch powietrzem (tylko silniki z wtryskiem paliwa do cylindrów). [więcej w: salon citroena warszawa, luksusowe auta używane, vin saab ]
Zwiększanie stopnia przedmuchu (P) zwiększa skuteczność wewnętrznego chłodzenia cylindrów, lecz jednocześnie powoduje zmniejszenie ogólnej sprawności silnika.