Umieszczony za chłodnicą wody wentylator wymusza podczas pracy silnika intensywny przepływ powietrza przez rdzeń chłodnicy. Aby ograniczyć do minimum hałaśliwość pracy wentylatora, ogranicza się zwykle prędkość obwodową jego wirnika do około 100 misek, a w samochodach osobowych nawet do 80 m/sek. Hałaśliwość pracy wentylatora zależy głównie od częstotliwości dźwięków, wywoływanych obracaniem się. Wentylatory odlewane są sztywniejsze niż blaszane tłoczone i wydają wysokie nieprzyjemne tony, podobnie jak wentylatory blaszane o łopatkach usztywnionych przez odpowiednie wytłoczenia. Wentylatory o dużej liczbie łopatek pracują bardziej hałaśliwie niż wentylatory o małej liczbie łopatek, ponieważ mają odpowiednio większe częstotliwości drgań własnych.
Aby ograniczyć hałaśliwość pracy wentylatora i jego skłonność do drgań, łopatki wirnika rozmieszcza się niesymetrycznie. Ostatnio rozpowszechniają się wolnoobrotowe wentylatory wielołopatkowe o dużych średnicach, obejmujących cale rdzenie chłodnicy. Pracują one na ogół wydajniej i ciszej niż małe wentylatory szybkobieżne.
Skuteczność działania wentylatora można znacznie polepszyć przez umieszczenie go w tunelu obejmującym rdzeń chłodnicy. Pobór mocy przez wentylator silnika gaźnikowego nie przekracza zwykle 400, a silnika wysokoprężnego 3% jego mocy znamionowej. Należy zaznaczyć, że ze zwiększaniem się prędkości ruchu pojazdu, coraz bardziej maleje pobór mocy przez wentylator.
Sterowanie wentylatora. Aby zmniejszyć pobór mocy przez wentylator w okresach czasu, kiedy silnik nie wymaga intensywnego chłodzenia, opracowano rozmaite metody regulowania chwilowej wydajności wentylatora, Praktyczne zastosowanie znalazły już następujące sposoby ograniczania poboru macy przez wentylator silnika samochodowego: — okresowe wyłączanie napędu wentylatora, przy użyciu sprzęgła pozwalającego na przerywanie przekazywania napędu od walka pompy wody na wentylator, [przypisy: oklejanie szyb, Samochody używane, oklejanie szyb poleasingowe ]
— okresowe umożliwianie wirowania wentylatora z regulowanym poślizgiem względem wałka pompy wody, dzięki zastosowaniu sprzęgła elektromagnetycznego lub hydraulicznego, regulowanie wydajności wentylatora przez przestawianie jego łopatek (zmienianie ich kątów pochylenia).