Bardzo często spotyka się trzyosiowe samochody terenowe ze zwolnicami w kolach, z międzyosiowym sprzęgłem jednokierunkowym lub międzyosiowym mechanizmem różnicowym, wbudowanym pomiędzy walem napędowym mostu przedniego i wałami tylnych mostów. O wiele rzadziej stosuje się natomiast mlędzyosiowy mechanizm różnicowy pomiędzy tylnymi mostami napędowymi, ponieważ różnice w prędkościach obrotowych kół tylnych mostów są nieznaczne. Niesymetryczny mechanizm różnicowy między mostami przednim i tylnymi jest z reguły wbudowany w skrzynce rozdzielczej. Mechanizm różnicowy pomiędzy obu tylnymi mostami instaluje Się w obudowie środkowego mostu napędowego lub jako oddzielny zespół przekładniowy. Przeważnie w tylnych mostach instaluje sie dwustopniowe przekładnie główne, a w przednim moście jednostopniową. Omawiany układ napędowy, choć dość rozpowszechniony, jest jednak skomplikowany, ma dużą liczbę wałów napędowych i przegubów oraz nie pozwala na zastosowanie niesymetrycznego mechanizmu różnicowego pomiędzy przednim i tylnymi mostami napędowymi. Szeregowy układ napędowy trzyosiowego samochodu terenowego cechuje przekazywanie napędu na dwa tylne mosty za pomocą jednego walu napędowego, przy czym istotne znaczenie ma konstrukcja mostu środkowego. Równoległy układ napędowy trzyosiowego samochodu terenowego wyróżnia się tym, że każdy z trzech mostów napędzany jest oddzielnym wałem, Napęd przednich kół może być wyłączany przez kierowcę ręcznie, za pomocą sprzęgła kłowego, albo samoczynnie (w razie zastosowania międzyosiowego sprzęgła ma trzy położenia robocze:
włączenie przedniego napędu oraz międzyosiowego mechanizmu różnicowego, włączenie przedniego napędu oraz blokowanie międzyosiowego mechanizmu różnicowego, wyłączenie przedniego napędu. [przypisy: hologramy na legitymację studencką,Rekrutacja it, rekrutacja specjalistów it, doradztwo personalne it, żeliwo szare ]
Często we wszystkich trzech mostach napędowych stosuje się współwymienne dwustopniowe przekładnie główne. Takie rozwiązanie zapewnia ujednolicenie konstrukcji wielu części podwozia. Zadania niesymetrycznego mechanizmu różnicowego z powodzeniem spełniać może międzyosiowe sprzęgło jednokierunkowe, które samoczynnie włącza napęd przedniego mostu, jeżeli poślizg kół tylnych w stosunku do przednich przekracza 6. . .80. Tego rodzaju różnicę 6. . .800 predkości obrotowych można uzyskać przez zróżnicowanie ciśnienia w ogumieniu, czyli dzięki różnicom promieni dynamicznych kół (dopuszczalne d 5%), lub przez zwiększenie o ô do 8% przełożenia prze ładni głównej przedniego mostu. Konstrukcja układu napędowego zależy w znacznym stopniu od sposobu zawieszenia kół samochodu.