Samoczynne włączanie i wyłączanie napędu wentylatora zapewnia specjalne sprzęgło hydrauliczno-magnetyczne. Kiedy silnik zaczyna się przegrzewać, olej wypełniajacy obudowę zwiększa swa objętość i napierając na pierścieniowy tłok powoduje zaciśnięcie okładzin ciernych wentylatora pomiędzy tarczą oporową i tarczą dociskową, czyli włączenie sprzęgła. Jeżeli silnik ulega przechłodzeniu, objętość oleju maleje, a trwałe magnesy odciągają tarcze dociskową, oswobadzając wentylator, a więc sprzęgło się rozłącza. Obudowa sprzęgła jest omywana z zewnątrz przez powietrze nagrzane w chłodnicy.
System PEUGEOT. Sprzęgło elektromagnetyczne napędu wentylatora, zasilane prądem z akumulatora, jest wyłączane przez termostat, umieszczony w chłodnicy lub głowicy silnika.
System KENLOWMATIC. Wentylator ma nastawne łopatki (w postaci stalowych ramek poszytych gumą), które są utrzymywane w określonym pochyleniu przez termostat, za pośrednictwem popychacza przeehodzacego przez wałek napędu pompy wody i wentylatora. Wskutek zmiany temperatury cieczy chłodzącej termostat (w postaci puszki wypełnionej woskiem) przesuwa odpowiednio popychacz, zmieniając samoczynnie ustawienie łopatek wentylatora.
Termostat. Podczas pracy silnika temperatura Cieczy chłodzącej powinna utrzymywać się w określonym, pompy dość wąskim zakresie. Warunek ten, zmuszający do regulacji skuteczności chlodzenia, spełnić można przez:
— dławienie przeplywu wody przez rdzeń chłodnicy
— dławienie przepływu powietrza przez rdzeń chłodnicy, zastosowanie wentylatora o regulowanej wydajności. W każdym z wymienionych przypadków zachodzi konieczność stosowania termostatu, czyli urządzenia sterującego, które działa samoczynnie, odpowiednio do chwilowej temperatury cieczy chłodzącej. 48-40. [przypisy: węże do piaskowania, pionowa maszyna pakująca, pionowa maszyna pakująca dla dzieci ]