Do doładowywania silników stosowane są niemal wyłącznie sprężarki promieniowe odznaczające się dość wysoką sprawnością w zakresie niewielkich wydajności, wchodzących w rachubę w przypadku silników trakcyjnych. [hasła pokrewne: spreżyny talerzowe, Części samochodowe zamienne, a oryginalne, styropian spadkowy ] Do najczęściej spotykanych sprężarek wyporowych należą: sprężarki typu ROOTS, śrubowe (typu LYSHOLM) i łopatkowe. Sprężarka ROOT S ma dwa wirniki, sprzężone ze sobą parą kół zębatych, obracające się z niewielkim luzem w obudowie. Wirniki wykonane są jako długie kola zębate o dwóch lub trzech zębach prostych, albo śrubowych. Wał jednego z wirników napędzany jest za pośrednictwem przekładni przez wał silnika doładowywanego. Drugi wirnik sprężarki obracany jest w przeciwnym kierunku przez zębate kola sprzęgające, Wirniki nie stykają się ze sobą, ani ze ściankami obudowy. Luz pomiędzy nimi wynosi zazwyczaj 0,3 mm. Przekrój sprężarki ROOTS wpływa korzystnie na jej sprawność i trwałość. Zarazem jednak wspomniany luz jest przyczyna przedmuchów sprężonego już powietrza z przestrzeni tłoczenia do przestrzeni ssania, czyli przyczynia się do obniżenia sprawności sprężarki. Dlatego też dąży sie zwykle, aby luz ten był możliwie najmniejszy. Sprawność sprężarki obniża również odrzucanie (zwłaszcza w zakresie dużych prędkości Obrotowych) powietrza na wejściu do sprężarki w wyniku oddziaływania sił odśrodkowych.