Nadwozie samochodu stanowi pomieszczenie pasażerów, kierowcy i przewożonych ładunków na okres transportu. Do nadwozia zalicza się też błotniki, osłone silnika, chłodnicy, stopnie, zderzaki, okucia itp. Nadwozie ma zapewniać pasażerom komfortowe warunki podróżowania, a przewożonym ładunkom należyte warunki zwłaszcza zabezpieczenie przed uszkodzeniem. Budowa i szczegóły wyposażenia nadwozi zależą od ich przeznaczenia. Ogólnie rozróżnia się cztery odmiany nadwozi samochodów: osobowe, autobusowe, ciężarowe i specjalne. Z uwagi na stopień zabezpieczenia pasażerów i ładunków przed wpływami atmosferycznymi nadwozia samochodów podzielić można na zamknięte i otwarte.  Klasyfikuje się zwykle tylko nadwozia samochodów osobowych, autobusów oraz zwykłych pojazdów ciężarowych. Liczba nadwozi specjalnych jest duża, a nadwozia spotyka się dość rzadko, w związku z czym próby ich klasyfikowania są trudne i nie mają praktycznego znaczenia. Nadwozie zamknięte, cecha wyróżniająca: stały dach, trwale związany ze szkieletem nadwozia. Zwykłe rozróżnia się następujące odmiany: sedan (kareta) dwudrzwiowy, nadwozie o czterech do sześciu stałych miejscach siedzących, coupe dwumiejscowe, coupe o charakterze wybitnie sportowym, wnętrze bardzo krótkie i ciasne, limuzyna, sześć do dziewięciu miejsc, w tym przeważnie: dwa lub trzy składane siedzenia dodatkowe ; [hasła pokrewne: pokrowce samochodowe, auta używane warszawa, przyciemnianie szyb ]