Jak długo warstwa graniczna jest jeszcze cienka, tj. na początku ścianki, tak długo przepływ w niej ma charakter laminarny, czyli poszczególne cząstki powietrza poruszają się w sposób uporządkowany, wzdłuż linii strug. Po przekroczeniu pewnej odległości, w warstwie granicznej równowaga poruszających sie cząstek powietrza zostaje zachwiana i przepływ staje się burzliwy, tj. poszczególne cząstki przepływającego powietrza wykonują również i nieuporządkowane ruchy poprzeczne do kierunku przepływu. Silnik doładowywany różni sie od wolnossącego tym, że czyste powietrze lub mieszanka dopływa do wnętrza cylindrów pod ciśnieniem większym niż atmosferyczne. Zapewnia to zwiększenie napełnienia cylindrów, a wiec w ich wnętrzu spala sie wówczas więcej paliwa (zawartego w zwiększonej ilości mieszanki lub wtryskiwanego w odpowiednio zwiększonych dawkach), czyli wywiązuje sie w nich więcej ciepła. W rezultacie podwyższa się uzyskiwane średnie ciśnienie użyteczne i odpowiednio zwiększa sie moc silnika doładowywanego w porównaniu z wolnossącym. Moc silnika można zwiększyć rozmaitymi sposobami, ale jedynie doładowywanie daje znaczne przyrosty mocy bez zmniejszenia trwałości silnika i stosunkowo małym kosztem. Silnik spalinowy można doładowywać przy użyciu odpowiedniego urządzenia doładowującego, sprężającego wstępnie powietrze lub mieszankę, albo przez wykorzystanie naporu aerodynamicznego powietrza, wywoływanego szybkim ruchem pojazdu. Doładowywanie silników samochodowych metodą naporu aerodynamicznego nie wchodzi w ogóle w rachubę, ponieważ praktyczne znaczenie ma dopiero gdy chodzi o skuteczność chłodzenia, przepływ burzliwy jest korzystny, ponieważ zawirowania i ruchy poprzeczne w warstwie granicznej sprzyjają odprowadzaniu ciepła od ścianki do powietrza. Natomiast w razie przepływu laminarnego uporządkowany ruch cząstek utrudnia przejmowanie ciepła przez powietrze. Dlatego też w celu zwiększenia skuteczności chłodzenia często w sposób sztuczny wywołuje się przepływ burzliwy zaopatrując gładką ściankę w nierówności. Jeżeli powietrze przepływa pomiędzy dwoma ściankami, np. pomiędzy żebrami cylindrów chłodzonych powietrzem, i na sąsiednich ściankach Warstwy graniczne o przepływie laminarnym zejdą się ze sobą nim zapanuje w nich przepływ burzliwy, to już do końca szczeliny utrzymuje sie przepływ laminarny, co zmniejsza in intensywność chłodzenia. [hasła pokrewne: samochody dostawcze, motoryzacja samochody, szyby samochodowe ]