Dławienie powietrza zasysanego przez dmuchawę — np. silnik samochodu VOLKSWAGE; wirnik dmuchawy odśrodkowej, osadzony na wspólnym wałku z prądnicą, wbudowany jest nad kadłubem; dmuchawę napędza pas klinowy, przy czym wirnik jej obraca sie dwa razy szybciej niż wał korbowy; dmuchawa tłoczy zimne powietrze dwoma spiralami na cylindry wbudowane poziomo; lewy strumień tłoczonego powietrza chłodzi dodatkowo olej z układu smarowania; nagrzane powietrze odpływa na zewnątrz lub jest wykorzystywane do ogrzewania wnętrza nadwozia; pod prawymi cylindrami znajduje się termostat sterujący przesłonę dławiącą dopływ powietrza zasysanego przez dmuchawę; przesłona ta ma kształt leja wsuwanego głębiej lub płyciej w obudowę dmuchawy; termostat zaczyna wysuwać przesłonę dławiącą z wlotu powietrza, kiedy powietrze nagrzewa się od cylindrów do około 60 oc; skoro temperatura nagrzewanego powietrza przekracza 75 oc, przesłona jest już całkowicie uchylona, — zmienianie wydajności dmuchawy; regulacja intensywności chłodzenia silnika polega na zmienianiu prędkości obrotowej wirnika dmuchawy; [podobne: oklejanie szyb, Samochody używane, oklejanie szyb poleasingowe ] istotną zaletą takiego systemu regulacji chłodzenia jest bardzo szybkie nagrzewanie się silnika po rozruchu ; jak długo silnik jest jeszcze chłodny, tak długo nagrzane powietrze odpływa z powrotem do dmuchawy, w podobny sposób jak krąży ciecz w układzie chłodzenia w okresie zamknięcia zaworu przez termostat; prędkości przepływu powietrza w określonych warunkach pracy silnika są stałe, co zapobiega skłonności do miejscowego przegrzewania części silnika, występującej np. w razie zbyt silnego dławienia przepływu powietrza chłodzącego, upuszczanie części powietrza chłodzącego, tłoczonego przez dmuchawę; taki system regulacji intensywności chłodzenia na ogół nie jest spotykany w silnikach samochodowych, ze względu na konieczność stosowania dmuchawy o dużej wydajności i odprowadzanie do otoczenia znacznych ilości powietrza (50. . .60 m3/KMgodz).
Ze względów bezpieczeństwa, termostaty regulujące intensywność chłodzenia silników powietrzem wbudowuje się w taki sposób, aby w przypadku uszkodzenia termostatu przesłony były całkowicie otwarte (maksymalny przepływ powietrza). Odwrotnie wbudowanie termostatu w razie jego niesprawności mogłoby spowodował przegrzanie i zniszczenie silnika.