Jako ciecze niskokrzepnące stosuje się najczęściej wodne roztwory spirytusu etylowego oraz glikolu etylenowego. Ze względu na niską temperaturę wrzenia alkoholu, podczas pracy silnika zawartość spirytusu w roztworze zmniejsza się stosunkowo szybko, co stwarza konieczność okresowego uzupełniania ubytku spirytusu w układzie chłodzenia.
Temperatura krzepnięcia wodnego roztworu glikolu etylenowego zależy od składu roztworu. Skład cieczy niskokrzepnącej w układzie chłodzenia silnika kontroluje się przez pomiar jej ciężaru właściwego przy użyciu areometru.
Teoretycznie najprostsze, bezpośrednie chłodzenie powietrzem silnika samochodowego nastręcza wiele trudności, w związku z czym do dziś samochodowe silniki chłodzone powietrzem spotyka sie o wiele rzadziej niż chłodzone wodą. Do najważniejszych zalet chłodzenia powietrzem w porównaniu z chłodzeniem wodą należy:
prostota obsługi, ograniczającej sie w zasadzie do okresowego oczyszczania z zewnątrz elementów rozpraszających ciepło i obsługi dmuchawy,
— brak możliwości uszkodzenia silnika wskutek zamarznięcia cieczy chłodzącej (szczególnie ważne w obszarach polarnych), lub przegrzania silnika w wyniku niedoboru cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia,
— oszczędność na ciężarze własnym pojazdu, ze względu na brak chłodnicy oraz wody w układzie,
— oszczędność na metalach kolorowych,
— stosunkowo duża trwałość silnika, z uwagi na bardzo szybkie nagrzewanie się go po rozruchu, dzięki czemu okresy wzmożonego zużycia gładzi cylindrów i pierścieni tłokowych są stosunkowo krótkie.
Do istotnych wad chłodzenia powietrzem należy :
— stosunkowo znaczna hałaśliwość pracy silnika ze względu na brak płaszcza wodnego wokół cylindrów, dobrze tłumiącego dźwięki, oraz z uwagi na hałaśliwość pracy dmuchawy, [przypisy: dobierz akumulator do samochodu, dealer ford warszawa, dobierz akumulator do samochodu poleasingowe ]
— niewielki pojemnościowy wskaźnik mocy, ze względu na stosunkowo małe napełnienie cylindrów wskutek dość silnego nagrzewania zasysanej mieszanki lub powietrza, — dość znaczny pobór mocy na napęd dmuchawy,
— konieczność stosowania wysokojakościowego oleju silnikowego, z uwagi na wysokie średnie temperatury pracy części silnika,
— stosunkowo duże zużycie oleju przez silnik, ze względu na dość duże luzy montażowe części, konieczne z uwagi na silne rozgrzewanie sie ich podczas pracy silnika.